De Marketeer

Een reis naar publieksparticipatie
MARKETEER

Marketing en communicatie vormen een essentieel onderdeel van de orkestpraktijk. Als marketeer van een orkest ben je gewend na te denken over publiek en ermee om te gaan. Je vertaalt het product van het orkest (concerten) naar een breed spectrum van beoogde publieksgroepen, en je bent voortdurend bezig met het bereiken van nieuwe publieksgroepen. Je ontwikkelt manieren om te communiceren, zowel intern, naar musici en stafleden, en extern, naar diverse stakeholders van het orkest. En je analyseert de feedback van het publiek ter ondersteuning van de programmering en de organisatie van het orkest.

Wat betekent publieksparticipatie vanuit een marketingperspectief? Experimentele of op participatie gerichte concerten vereisen een andere marketing. Voor marketeers impliceert publieksparticipatie eveneens dat je je afvraagt hoe het publiek reeds participeert in wat orkesten doen: hoe het publiek wordt voorgesteld en benaderd in marketingcampagnes, en hoe de relatie met het orkest wordt geconstrueerd. Deze routines expliciteren is de eerste stap in het jezelf een voorstelling maken van hoe dat ook anders kan. Het resultaat kan leiden tot een andere invulling van marketing binnen de orkestpraktijk: van verzekeren dat stoelen bezet zijn naar het geven van een stem aan het publiek.

Kies een thema om je reis te vervolgen!

Kies een thema om je reis te vervolgen:

Een andere voorstelling maken van het publiek

Binnen marketing- en communicatieafdelingen van orkesten leeft gewoonlijk een voorstelling van het publiek als consumenten van klassieke muziekconcerten. Hun aantal moet groeien of hun samenstelling moet meer divers worden, bijvoorbeeld door meer jonge mensen eraan toe te voegen. Wat gebeurt er echter als je je een andere voorstelling van het publiek maakt? Niet als consumenten, maar als burgers die begaan zijn met het orkest als een culturele instelling? Of als gepassioneerde experts die waardevolle verhalen over jouw concerten kunnen vertellen?

Keuze voor thema 1

De stem van het publiek weergeven

Een van de taken van de marketingafdeling van een orkest is te verzekeren dat er stoelen worden verkocht. Maar marketing is meer dan stoelen verkopen. Marketingafdelingen scheppen op zorgvuldige wijze een band tussen orkest en publiek. Als marketeers een dialoog met publieksgroepen aangaan, dan kunnen die groepen bijdragen aan het orkest. Publieksparticipatie krijgt dan een organisatorische vorm. Hoe kun je als marketeer een vertegenwoordiger van de stem van het publiek worden binnen het orkest?

Keuze voor thema 2

Ontdek een ander personage

Wat betekent publieksparticipatie vanuit een ander perspectief? Selecteer een personage om je reis naar publieksparticipatie voort te zetten!