Marketing en communicatie vormen een essentieel onderdeel van de orkestpraktijk. Als marketeer van een orkest ben je gewend na te denken over publiek en ermee om te gaan. Je vertaalt het product van het orkest (concerten) naar een breed spectrum van beoogde publieksgroepen, en je bent voortdurend bezig met het bereiken van nieuwe publieksgroepen. Je ontwikkelt manieren om te communiceren, zowel intern, naar musici en stafleden, en extern, naar diverse stakeholders van het orkest. En je analyseert de feedback van het publiek ter ondersteuning van de programmering en de organisatie van het orkest.
Wat betekent publieksparticipatie vanuit een marketingperspectief? Experimentele of op participatie gerichte concerten vereisen een andere marketing. Voor marketeers impliceert publieksparticipatie eveneens dat je je afvraagt hoe het publiek reeds participeert in wat orkesten doen: hoe het publiek wordt voorgesteld en benaderd in marketingcampagnes, en hoe de relatie met het orkest wordt geconstrueerd. Deze routines expliciteren is de eerste stap in het jezelf een voorstelling maken van hoe dat ook anders kan. Het resultaat kan leiden tot een andere invulling van marketing binnen de orkestpraktijk: van verzekeren dat stoelen bezet zijn naar het geven van een stem aan het publiek.
Kies een thema om je reis te vervolgen!